دوشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۴

اسکار


امسال یکی از اون سالهائیه که جوایز اسکار به عادلانه ترین شکل ممکن تقسیم شد و مثلا جوایز بازیگری رو میشد از یک ماه پیش هم حدس زد اما خوب مثل همیشه رقابت و گمانه زنی اصلی برای دو اسکار ارزشمند بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بود
بهترین فیلم:تصادف هر چند کمتر کسی حدس میزد که تصادف بتونه این جایزه رو بگیره اما کسی هم نمیتونه در شایستگی این فیلم تردید کنه این درام بسیار خوش ساخت که با یک بودجه اندک پنج میلیون دلاری ساخته شده به مسئله تنوع نژادی در شهر لس آنجلس میپردازه(نکته جالب برای من و شما اینکه یکی از شخصیتهای این فیلم یک ایرانیه) تصادف بدون هیچ سر و صدائی و در کمال فروتنی در فصل تابستان اکران شد و این نشان می ده که حتی خود دست اندر کاران این فیلم هم امیدی به کسب چنین جایزه بزرگی توسط این فیلم نداشتن اما کیفیت بسیار بالای این فیلم مانع از آن شد که اعضای آکادمی حتی پس از گذشت چند ماه از اکران فیلم اونو فراموش کنن
بهترین کارگردانی:آنگ لی خوب این فیلم جدید آنگ لی انقدر زیباست که حتی موضوع ناجور و مشکل دارش(همجنس بازی مردان) هم نتونست مانع از جایزه گرفتن های مکررش بشه از همون چند ماه پیش هم که این فیلم به انتخاب اول اکثر منتقدها تبدیل شده بود ازش بعنوان بخت اصلی اسکار نام برده می شد و فقط بحث سر این بود که کدوم جوایز رو بدست خواهد آورد.در مورد کارگردانش آنگ لی هم باید گفت که یه نابغه به تمام معناست اون به راحتی تونسته از محدودیت ها و مرزهای ژانرها و سرزمینهای مختلف عبور کنه وهمیشه داستان خودش رو به بهترین وجه ممکن تعریف کنه فیلمهای اون ما رو از انگلستان دوره ویکتوریا به جنگهای داخلی آمریکا و از آنجا به چین باستان میبره و واسش فرقی نمیکنه که یک اقتباس از یک کمیک استریپ رو داره می سازه یا داستان دو کابوی همجنس باز
ناکام اصلی:البته همانطور که گفتم جوایز به عادلانه ترین شکل ممکن تقسیم شد اما از آنجائی که نمی شه همه رو راضی کرد بالاخره ناکامانی هم وجود خواهند داشت امسال به نظر من ناکام اصلی تونی کاشر نویسندهء فیلمنامه مونیخ بود که کار بسیار ارزشمندی انجام داده بود.کاشر که برنده جایزه پولیتزر نیز هست اینجا برای اولین بار بود که فیلمنامه نویسی میکرد
در ضمن عکسی هم که میبیند مربوط میشه به خانوم کایرا نایتلی که امسال بعنوان جذابترین زن مراسم شناخته شد مبارکه

هیچ نظری موجود نیست: